Kruger Park / Afrika on Foot

9 augustus 2018 - Kruger Park, Zuid-Afrika

8 augustus - Het was zover, we gaan naar het Kruger Park. Eerst nog even lekker ontbeten, dan gauw de auto’s inpakken. We wilden proberen om nog mee te kunnen met de middag/avond safari. Om bij het Kruger Park te komen moesten we nog een stukje van de Panarama route rijden over de bergpas Abel Erasmus, vernoemd naar een 19e eeuws pionier. De weg was steil langs roestbruine klif -en rotspartijen. Best wel een beetje eng. Gelukkig hadden we 2 goede chauffeurs die inmiddels gewend waren aan het links rijden. We reden op 1000 mtr hoogte boven de vallei van de Olifantsrivier. Super mooi uitzicht. Bij het plaatsje Hoedspruid zijn we gestopt om onze benen even te strekken en voor koffie. Leuk, druk plaatsje. We zijn niet lang gebleven. We wilden door. Het kamp Africa on Foot ligt in het Kruger Park. Om daar te komen moet je ongeveer een uur rijden over zandweggetjes met veel hobbels en gaten. Je mag in het park ook maar 40 km p/u rijden. Dat is te doen op de hoofdweg maar niet op de zandweggetjes. Je wil ook niet hard rijden anders mis je veel mooie dingen. We reden denk ik 5 minuten in het Kruger Park of we zagen al een giraffe. Even later kwamen we ook zebra’s tegen. Heel onwerkelijk dat die gewoon zo dichtbij lopen. We kwamen ongeveer om 13:30 aan bij het camp Africa on Foot. Het lig in een privé accommodatie in het Kruger Park. Het bestaat uit 5 hutjes met rietgedekte daken. Wij hadden er 4 afgehuurd. De stroom komt via zonne-energie en het water wordt warm gemaakt met een houtkachel. Dat houd in dat we zuinig moeten zijn met stroom en water. Een föhn en/of krultang mag niet gebruikt worden. Dat wordt dus bolletje piekhaar voor een paar dagen. :) Geef niks we passen ons graag aan. Toen we aankwamen kregen we eerst een lekkere lunch en daarna uitleg over de dagindeling en de do’s and dont’s.

De do’s and dont’s:

Als ‘s avonds iedereen op bed ligt is het niet de bedoeling dat je uit je hut komt. Er zitten geen hekken om het kamp heen dus lopen er dieren door het kamp. Je mag dan ook geen eten ofzo laten liggen.

Om 06:00 uur komt er iemand op de deur kloppen. Dat is het teken dat je weer naar buiten kan. Als er ‘s nachts iets is waardoor je echt naar buiten moet ligt er een luchthoorn in je hut. Als je die laat afgaan komt er iemand naar je toe. Ik zag Michelle met de minuut zenuwachtiger worden.......... Ook werd er aangegeven je koffers dicht te houden en geen schoenen op de grond te zetten. Slangen en schorpioenen willen daar nog wel eens inkruipen.......... ‘s avonds even je hut checken op slangen en schorpioenen was ook een aanrader. Michelle zag inmiddels groen.........

De dagindeling:

Nadat er om 06:00 uur op je deur was geklopt kon je even een kop koffie of thee drinken om daarna gelijk met de ochtend gamedrive of wandeling te beginnen. De gamedrives en wandelingen worden begeleid door ervaren rangers en spoorzoekers. Je komt dan ongeveer om 09:30 weer terug voor het ontbijt. Daarna kan je doen wat je wil, nog even een tukkie doen (Jessie), naar de boomhut/uitkijktoren (John, Marije, Ricky en Michelle), inloggen op de zaak en werken (Max) of je blog bijwerken (San). Om 14:00 word er geluncht om dan om 15:30 weer een gamedrive of wandeling te maken tot ongeveer 19:00 uur. Daarna diner en chillen in de bar of op de bank.

Onze 1e gamedrive was ‘s middags. Echt niet normaal hoe gaaf dat is. Zo mooi maar ook super spannend. We gingen in een open jeep. Hij reed pittig door waardoor we aardig door elkaar gehusseld werden. Dat was al een hele belevenis. Ricky, Michelle en ik zaten helemaal achterin waardoor het soms leek of we gelanceerd werden. Je snapt het al we hebben gegild.....  Michelle en ik dan hè? Op het moment dat ze een spoor hadden gevonden of een tip van andere rangers kregen, ging het gas er pas echt op en gingen ze dwars door en over alles heen. Niks geen zandweggetjes maar gewoon over struiken, boomstronken enzo. Super!!

Dat we zo dicht bij de dieren zouden komen hadden we ook niet verwacht. Er zat soms maar 2 of 3 meter tussen. Zolang je maar in de auto blijft moet het goed gaan......... Voor de 1e gamedrive hebben we echt al veel gezien: Kudu’s, gnoe’s, antilopen, giraffen, zebra’s, jakhals, neushoorn, leeuwen en heel veel mooie vogels. Op een open stuk zijn we even gestopt voor een drankje om daarna weer verder te gaan. Inmiddels was het al donker geworden. Dan komen er hele andere dieren tevoorschijn. We hebben een grote groep hyena’s gezien, de kleinste uil van Zuid Africa en nog meer leeuwen. Wat een avontuur. Het is veel overweldigender dan ik had verwacht. Niet te beschrijven hoe mooi en groot het hier is. Hoe ver je ook kan kijken is er alleen maar natuur. De geluiden zijn ook heel indrukwekkend. Brullende leeuwen, jankende hyena’s, krijsende vogels en heel veel andere dieren geluiden die wij niet konden herkennen.

Toen we terug kwamen stonden ze klaar met een lekker drankje “Amarula” (wat wij al snel Ammehoela noemden) en warme hand handdoekjes waar we een beetje van opwarmden. ‘S Avonds hebben we bij het diner gnoe gegeten. Erg lekker. Wat een dag. Onvergetelijk, we waren allemaal moe dus zijn al om 22:00 uur gaan slapen. Tenminste wij, Michelle is eerst nog hun hele hut minuscule gaan checken op dieren.............

De volgende dag stonden wij al om 06:00 klaar voor de volgende gamedrive. Eerst lekker een bak koffie en thee. Maar waar bleven Ricky en Michelle toch? Toen het bijna tijd was om te vertrekken ben ik toch maar even gaan kijken waar ze bleven. Ze stonden met zijn 2-en achter het muurtje te wachten tot ze opgehaald werden. Michelle dacht dat het nog niet veilig was. Heerlijk, wat heb ik gelachen.

Ook dit keer weer veel gezien tijdens de gamedrive. Een grote groep giraffen (minstens 12), Zebra’s, neushoorn, hyena’s, Afrikaanse zeearend (en dat zonder zee in de buurt:)) Het weer is wel wat fris maar met een extra vest of dekentje is het  prima te doen. Jessie heeft wel wat extra kleding nodig om warm te blijven, maar ook dat kwam goed. Hij had gewoon een jogging broek onder zijn broek aan getrokken en 2 t-shirts, een shirt met een kol, 3 vesten en een dekentje..........dat krijg je als je 0% vet heb.........maar ook hij heeft genoten van de gamedrives.

1. Wendy:
    9 augustus 2018
    Jeetje wat gaaf zeg, had eerlijk gezegd niet verwacht dat het daar zo koud is hahahaha 😘😘
  2. Priscilla van de Beek:
    9 augustus 2018
    Geweldig zeg... een 10 voor het heerlijke verhaal..😂😂 wat een prachtige foto’s Sandra en mooie vogel... heel bijzonder... wij genieten mee... liefs😘
  3. Paula Wels:
    9 augustus 2018
    Wat een geweldige foto's. En San dat piekhaar valt wel mee hoor. Je ziet er niks van. Het lijkt wel of de beesten ervoor gaan liggen om gefotografeerd te worden. Geweldig wat gaaf allemaal. De chilhoek ziet er ook heel gaaf uit.
  4. Tascha van Ham:
    9 augustus 2018
    Wauw wat gaaf zeg al die dieren van zo dichtbij mee te maken en te horen. De foto’s zijn ook erg mooi!
    Brr, ik weet niet eens of ik een oog dicht zou doen met al die beestjes, check check 3 DUBBELE mega check!!! 🙈😂

Mooi geschreven weer San, leuk. 😉😘
  5. Karen:
    9 augustus 2018
    O San, hilarisch stukje over Michelle..... dat krijg je met een kind wat nooit gekampeerd heeft😏😏
    Maar super gaaf allemaal weer hoor!
  6. Janneke van Kerckhoven:
    10 augustus 2018
    Jeetje San... Wat kan je goed schrijven. Lijkt wel of ik erbij ben. Geweldig wat jullie meemaken en zien van dit prachtige land. De dieren die daar hun habitat hebben. Heel mooie foto's die voor jullie onwisbare herinneringen tot leven laten komen.
    Liefs Ludwig en Janneke 💖